Kultura

"NAŠ NAČIN BORBE PROTIV PANDEMIJE" Banjalučki profesori održali mini turneju u inat koroni

Kao i u svim segmentima života, pandemija korona virusa, ostavila je razorne posljedice i na kulturni život u Republici Srpskoj, ali i u čitavom svijetu.

"NAŠ NAČIN BORBE PROTIV PANDEMIJE" Banjalučki profesori održali mini turneju u inat koroni
FOTO: ELDAR MUHIĆ/ISTUPLJENA FOTOGRAFIJA

Koncertne sezone su pomjerene ili otkazane i u svjetskim okvirima. Umjetnici širom svijeta su primorani da ostanu kod kuće, da ne nastupaju i tako ostanu bez osnovnih sredstava za život.

Srećom, kako je relaksiranje epidemioloških mjera pratilo popuštanje pandemije, tako je i kultura hrabro nastupila i može se primijetiti aktivan i kvalitetan rad domaćih kulturnih institucija: Kulturnog centra Banski dvor, Narodnog pozorišta RS, Gradskog pozorišta „Jazavac“, Muzeja savremene umjetnosti, zatim aktivnih kulturnih institucija širom BiH, te brojnih institucija i udruženja iz regiona koji se trude da nadoknade izgubljeno.

Takođe, u trenutnim okolnostima kada je još uvijek moguće održavati koncertne aktivnosti i javne nastupe, mnogi naši umjetnici javnim nastupima na koncertima pokušavaju da obogate kulturnu ponudu i održe živi kontakt sa publikom.

FOTO: ELDAR MUHIĆ/USTUPLJENA FOTOGRAFIJA
FOTO: ELDAR MUHIĆ/USTUPLJENA FOTOGRAFIJA

Ovih dana su dvoje profesora Akademije umjetnosti Univerziteta u Banjaluci su priredili pravu „mini turneju“, nastupivši na pet koncerata u Republici Srpskoj i Bosni i Hercegovini. Pijanistkinja Snježana Popović Vuleta, redovni profesor na Katedri za klavir i violinista Ivan Otašević, vanredni profesor na Katedri za gudačke instrumente, nastupili su u Gradišci, Zenici, Čapljini, Trebinju i Sarajevu. Prema njihovim riječima, ovi koncerti predstavljaju njihov način borbe sa virusom i pravi način na koji muzički umjetnici mogu da se bore sa pandemijom.

– Na početku pandemije sam uz nevjericu slušala vijesti o zatvaranju poznatih evropskih i svjetskih koncertnih dvorana. Kada su takve restriktivne mjere stigle i u naš region, budući da sam neposredno prije toga imala zapažene solističke koncerte i nastupe sa orkestrom, osjetila sam da je ugrožena sama bit našeg poziva. Ovo je bila situacija koja nas je natjerala da se svi mi umjetnici zapitamo da li je naš poziv neophodan u funkcionisanju društva. Tražili smo svi zajedno put do naše publike, te kako da zajedno uživamo u izvođenju i slušanju umjetničke muzike – rekla je Snježana Popović Vuleta.

Budući da se bavi pedagoškim radom na Akdemiji umjetnosti Univerziteta u Banjaluci, osjetila je potrebu da ličnim primjerom pokaže studentima da je za svakog umjetnika presudno da aktivno nastupa na koncertima i da tako održava i neguje svoje izvođačke vještine.

– U razgovorima sa kolegom Otaševićem, odlučili smo da uložimo maksimalne napore, uvježbamo izuzetno zahtevan koncertni program i da u ovim, zaista teškim uslovima za umjetnike, nastupimo na cjelovečernjim koncertima. Bez obzira na naporna putovanja i specifičnost svake koncertne dvorane, mi smo uspjeli u našim naporima – rekla je ona.

Zanimljivost sa njihove „turneje“ je da je pored publike u koncertnoj dvorani, njihov koncert u Čapljini pratilo više hiljada gledalaca širom svijeta, budući da je koncert prenošen onlajn.

– Aplauzi prijaju svakom umjetniku naravno, ali smatram da su sav naš trud, napor i ogromna želja za muzikom na ovim koncertima bili vezani za naše studente i da je lični primjer značio u izgradnji njihove potrebe za javnim nastupima na koncertima. Za nas profesore na visokoškolskim ustanovama je možda lakše ako se izražavamo u učionicama i kabinetima, ali treba se svakako dokazivati i na javnim koncertima, javnim nastupima, gdje je prisutna odgovornost i naravno trema – objasnila je ona.

FOTO: ELDAR MUHIĆ/USTUPLJENA FOTOGRAFIJA
FOTO: ELDAR MUHIĆ/USTUPLJENA FOTOGRAFIJA

Prema riječima Ivana Otaševića, ovi koncerti predstavljaju i njihov način borbe protiv pandemije, kojim žele dokazati da je moguće da umjetnost i umjetnička muzika nađu put do publike i u najtežim uslovima.

– Moram da istaknem i da su organizatori naših koncerata iz ovih institucija u početku realizacije pokazali iste ili vrlo slične ideje i potrebe održavanja kulturnih aktivnosti i manifestacija, naravno, uz pridržavanje svih propisanih epidemioloških mjera i da su oni pravi nosioci i pokretači kulturnih aktivnosti u svojim sredinama – rekao je Otašević.

U toku ove „mini turneje“ Otašević je nastupio sa istim programom u Kulturnom centru Banski dvor u okviru festivala „Jesenja sonata“, ali u saradnji sa poznatom pijanistkinjom iz Srbije, Natalijom Mladenović.

– U ovim vremenima značajno smanjenih socijalnih kontakata i u nedostatku kulturnih aktivnosti u društvu, Kulturni centar Banski dvor zaista predstavlja jednu vrstu kulturnog vakuuma i istinski noseći stub kulture u našem gradu, ali i u RS. Za naredni period, gospođa Snježana i ja smo planirali nove koncerte sa ovim programom i ovom prilikom najavljujem naše koncerte početkom naredne godine u Bijeljini, Brčkom i Doboju i Kiseljaku – objasnio je.

Potrebna veća ulaganja u kulturu

Moram da istaknem i potrebu za većim ulaganjima u kulturu u segmentu kvaliteta i održavanju instrumenata u kulturnim institucijama, budući da sam se i prilikom održavanja ovih koncerata, ali i nekih ranijih, susrela sa nedovoljno održavanim klavirima na kojima sam nastupala. Klavir je neophodno održavati, štimati i reparirati, popravljati u određenim vremenskim intervalima, kako bi se zadržao i održao kvalitet ovih instrumenata. Tako će umjetnici -pijanisti biti u prilici da potpuno pokažu svoj nivo izvođaštva, a publika će onda zaista imati prilike da konzumira kvalitetnu muziku i uživa u potpunosti – rekla je Snježana Popović Vuleta.

Najnovije vijesti Srpskainfo i na Viberu
Prihvati notifikacije