Na Zadušnice se u crkvama služi liturgija i parastos na kom sveštenik vinom preliva žito, a ljudi poslije službe odlaze da obiđu grobove svojih najbližih. Tamo pale svijeće, a sveštenici obavljaju i pojedinačne parastose i čitaju molitve za umrle.
Ali, pored svijeća, kako za Mitrovske zadušnice, tako i za druge pomene, mnogi prilikom odlaska na groblje nose hranu koju su prethodno okadili kod kuće, a koju je „pokojnik volio“. Nerijetko se mogu vidjeti i upaljene cigarete kod grobova pokojnika koji su bili pušači.
Po mnigima bizarno, ali “valja se”, kaže narod, a svešteno lice otkriva da li se ovakav običaj kosi sa hrišćanstvom.
– Iznošenje hrane na grob pokojnika nikako nije hrišćanski, to je narodni običaj koji se utemeljio kod nas – započinje sveštenik Bogdan Milovanović, piše Žena Blic.
Prema njegovim riječima, na ovaj način se kvare hrišćanski običaji, jer bi hrana trebalo da se dijeli onima koji nemaju, a da je na nama samo da se molimo za pokoj duše.
– Mrtvima hrana ne treba. Naša vjera nas uči da je Hristos dao žrtvu za nas, tako što je dao svoj život i od tada se žrtve više ne prinose, jer veće od njegove nema. Običaj da se hrana iznosi i jede na groblju je paganstvo i na tu priču treba staviti tačku – ističe Milovanović.
Međutim, sveštenik je objasnio da ipak postoji nešto što bi trebalo odnijeti na grob.
– Na pomene, parastose, godišnjice i Zadušnice treba da se iznese pšenica koja mora da bude obarena i zaslađena medom. Žito je simbol vaskrsenja, te je njegova simbolika veoma jaka. Pored žita, odnosno “koljiva”, treba ponijeti i crno vino koje je simbol Hristove krvi koju je prolio za nas – zaključuje sagovornik.
Najnovije vijesti Srpskainfo i na Viberu