Kultura

SKANDAL DECENIJE Kontroverzni umjetnik Dejmijen Herst navodno podvaljivao umjetnička djela

Prema pisanju Gardijana, nakon velikog istraživanja ovog lista, tri skulpture Dejmijena Hersta koje je njegova kompanija datirala u 1990-te, zapravo su napravljene 2017. godine.

DEJMIJEN HERST
FOTO: KERIM OKTEN/EPA

Trio radova golub, svjetski poznata ajkula i dva teleta očuvani u formaldehidu, posljednjih godina izlagani su u galerijama u Hong Kongu, Njujorku, Minhenu, Londonu i Oksfordu kao primjeri radova iz 1990-ih, Herstovog perioda kada je osvojio Tarnerovu nagradu.

Međutim, sva tri su napravili Herstovi zaposleni u radionici u Dadbridžu u Glosterširu 2017. godine, tvrdi Gardijan. Umjetnički radovi su se prvi put pojavili na izložbi u Hong Kongu iste godine. Izložba “Visual Candy and Natural History” bila je najavljena kao izložba umjetnikovih radova “od početka do sredine 1990-ih”.

Među izloženim umjetničkim djelima bile su i tri skulpture u formaldehidu koje nikada ranije nisu bile viđene u javnosti. Među njima su bili “Cain and Abel, 1994”, – telad blizanci koji su namješteni jedno pored drugog u bijelim kutijama, i “Dove, 1999”, koji je predstavljao golubicu, raširenih krila kao da leti, smještenu u jednu akrilnu kutiju ispunjenu tečnošću. Herst je trećoj skulpturi, ajkuli podijeljenoj na tri dijela, dao ime “Myth Explored, Explained, Exploded, 1993-1999”. Ista skulptura je izložena u Minhenskom muzeju urbane i savremene umjetnosti.

Gardijan nigdje nije mogao da nađe gdje se pominju ova djela prije 2017. godine. Izvori upoznati sa sva tri djela kažu da su, suprotno utisku koji daju datumi u njihovim naslovima, skulpture napravljene manje od godinu dana prije njihovog prvog pojavljivanja u Hong Kongu.

Smatra se da je “Dove, 1999” prodata na ili poslije izložbe u Hong Kongu. Telad i secirana ajkula su se, međutim, pojavile u nekoliko javnih galerija i muzeja širom SAD i Evrope, između 2018. i 2024. Na svakoj izložbi pisalo je da djela datiraju iz devedesetih godina.

Smatra se da se datumi koji se pripisuju umjetničkim djelima odnose na godinu kada su završeni. Međutim Herstova kompanija “Sajens Ltd” je rekla britanskom listu da datum koji umjetnik dodijeljuje svojim djelima od formaldehida ne predstavlja datum kada su napravljeni.

Djela u formaldehidu su konceptualna umjetnička djela i datum koji im Dejmijen Herst dodjeljuje je datum koncepcije djela. Bio je jasan tokom godina kada su ga pitali šta je važno u konceptualnoj umjetnosti; to nije fizička izrada predmeta ili obnavljanje njegovih dijelova, već namjera i ideja koja stoji iza umjetničkog djela – poručili su iz kompanije.

Taj pristup, međutim, u suprotnosti je sa industrijskim normama u svijetu umjetnosti. Niz prodavaca umjetnosti, galerista, akademika i aukcijskih kuća, uključujući i neke koji su u prošlosti izlagali ili prodavali Herstova djela, rekli su da je datum koji se dodjeljuje savremenom umjetničkom djelu obično označavao godinu kada je fizički nastao, a ne godinu kada je začet.

– Više volim da su sada nego kada sam ih napravio – rekao je Herst pred izlaganje u Hong Kongu 2017. godine. U istom članku je primjećeno da neka od umjetničkih dela “pokazuju svoju starost”.

To može biti u skladu sa sugestijom – koju je Herst demantovao – da je njegova kompanija uložila zajednički napor da skulpturama da izgled umjetničkih djela koja su pretrpila višegodišnje habanje. Izvori su za Gardijan rekli da je Herstova kompanija naložila zaposlenima da vještački postarava skulpture, čineći da izgledaju kao da su napravljene 1990-ih, piše Blic.

Najnovije vijesti Srpskainfo i na Viberu