Kultura

Štulić o Jugotonu i presudi: Cijela ta muzička industrija, to je sve bazirano na izvlačenju kapitala

Jugoton je nelegalna firma, ocijenio je Branimir Džoni Štulić nakon što je Visoki upravni sud Republike Hrvatske utvrdio da nekadašnji jugoslovenski diskografski gigant nije privatizovan u skladu sa zakonom i da nema prava na originalne snimke "Azre", "Bijelog dugmeta" I mnogih drugih. 

Dzoni Stulić
FOTO: NEBOJŠA BABIĆ/RAS SRBIJA

Kuća Kroacija rekords nije 1993. godine pravilno privatizovala nekadašnji Jugoton, otuđivši veoma vrijednu diskografsku imovinu, utvrdio je hrvatski Visoki upravni sud, prenio je hrvatski sajt „Telegram“. To se odnosi prevashodno na fonograme, odnosno originalne snimke grupa kao što su „Azra“ ili „Bijelo dugme“.

Na masterima bendova Džonija Štulića ili Gorana Bregovića Kroacija rekords zarađivala je nelegalno milione kuna i to punih 28 godina, zaključak je suda.

– Jugoton je nacionalizovana firma, on je već sam po sebi nelegalna firma. Ja mislim da je najbolje vratiti svakom svoje. Cijela ta muzička industrija, to je sve bazirano na izvlačenju kapitala. To je reket, oni su oslobođeni bilo kakvih nameta, mogu raditi šta hoće- izjavio je Branimir Džoni Štulić za Index.hr.

Pravosnažnom presudom hrvatski sud je utvrdio da su sredinom devedesetih godina prilikom privatizacije plaćene nekretnine i druga imovina nekadašnjeg Jugotona, ali da je vrijedan diskografski materijal, na osnovu kojeg su godinama pravljene nove kompilacije, preuzet nelegalno.

– Rješenjem Hrvatskog fonda za privatizaciju od 5. oktobra 1993. godine, utvrđeno je da će se dio fonoteke, za koji nadležna tijela utvrde da se ne smatra dijelom nacionalnog blaga Republike Hrvatske, naknadno procijeniti, a dionice u protivrednosti vratiti Fondu za privatizaciju, što nije sprovedeno- stoji u presudi.

Reagujući na presudu predstavnici Kroacija rekordsa tvrde da fonograma nije moglo da bude na popisu privatizovane imovine, jer je taj pojam u Zakon o autorskom pravu uveden 2003. godine, kada je sprovedena i revizija u ovoj kompaniji.

Međutim, i Hrvatska glazbena unija, analizirajući tu reviziju, ocijenila je da u postupku nije procijenjena vrijednost mastera iz arhive Jugotona, prenosi Nova S.

Milioni koje je gotovo tri decenije nelegalno eksploatisala Kroacija rekords završili su u nekom od fondova Ministarstva kulture, da bi se on potom „koristio za finansiranje privatnog preduzeća“, naveo je „Telegram“.

Isto to Ministarstvo kulture Hrvatske je tek godinama kasnije poslalo Centru za restrukturisanje i prodaju dopis u kojem potvrđuje da fonogrami nisu procijenjeni za vrijeme privatizacije Jugotona, a formalnim rešenjem od 21. oktobra 2016. godine to i potvrđuje. Protiv tog rešenja Kroacija rekords podnijela je tužbu Upravnom sudu u Zagrebu, koji ju je odbacio, kao i sada nakon apelacije Visoki upravni sud.

Da je sve „bilo pljačka“ već dugo upozorava Branimir Džoni Štulić.

Godinama tvrdi da ga je hrvatski diskograf materijalno oštetio, a prije četiri meseca na svom zvaničnom Jutjub kanalu napisao je da „nikad nije imao nikakav ugovor sa Jugotonom, sem tipskih komunističkih šestomjesečnih papira student servisa po svakoj ploči“, dodavši:

– Za mene je u toj istoj zemlji važio komunizam, a za njih kapitalizam. Mene Jugoton nikad i za ništa nije platio. Jugoton me je opljačkao- rekao je on.

Sve te Štulićeve tvrdnje čelnici najveće hrvatske diskografske kuće su negirali, pravdajući se ugovorima koje su imali sa „Azrom“.

Štulić je za Indeks ukazao da su oni oduvijek bili „zaštićeni kao bijeli medvedi“.

– Ako ubiješ čovjeka, imaš prava, ali ovo ako ne platiš, gotov si odmah. To je sve prijeki sud. To nema veze s razumom, ali ima kad se radi o izvlačenju kapitala. Šibicarenje, samo umotano u celofan- zaključio je Džoni Štulić.

Najnovije vijesti Srpskainfo i na Viberu