Kultura

Takmičarski program Kanskog festivala: Serebrenikov i Panahi se iz kućnog pritvora nadmeću za Zlatnu palmu

Umjetnički direktor Kanskog festivala, Tjeri Fremo, objavio je danas na konferenciji za medije spisak filmova iz zvanične selekcije 71. izdanja koje će trajati od 8. do 19. maja. Dvojica autora koje su vlasti u njihovim domovinama okaraletrisale kao “problematične”, Kan je objeručke prigrlio: Rusa Kirila Serebrenikov i Iranca Džafara Panahija.

Takmičarski program Kanskog festivala: Serebrenikov i Panahi se iz kućnog pritvora nadmeću za Zlatnu palmu
FOTO: EPA/RAS SRBIJA

Iako lista još nije konačna ona je prilično očekivana, prema mišljenju filmskih analitičara. Fremo, doduše, često čuva pompeznije objave za dane neposredno pred festival, tako da iznenađenja još nisu isključena. Jedini film koji su novinari očekivali da vide na spisku a nije bio tu je “The House That Jack Built” Larsa fon Trira, mada je Fremo nagovijestio da bi to moglo da se promjeni u nekoliko narednih dana, piše Blic.rs.

Rus Serebrenikov, u kućnom pritvoru od aprila prošle godine, koji još uvijek čeka na konačnu presudu, snimio je “Ljeto”, rokenrol priču smještenu u Lenjingrad tokom ljeta 1981. kada je počela da cvjeta andergraund rok scena, pod uticajem zapadnih rok zvijezda kao što su Dejvid Bouvi i “Led Zeppelin”. Film daje uvid u ovu živahnu eru i prati odrastanje i sticanje slave mladih rok pjevača, među kojima je i Viktor Coi, kasniji pionir ruskog roka. Međutim, umjesto da bude biografski film o Viktoru, “Ljeto” opisuje ljubavni trougao između Viktora, njegovog mentora Majka, takođe muzičara, i Majkove supruge Nataše.

“Ljeto” nije sam po sebi politički film, ali ima političku dimenziju jer je eksplozija muzičke scene osamdesetih u Lenjingradu podstakla nalet slobode koji je dao energiju mladima – rekao je Pjer Mazar, suosnivač francuske producentske kuće “Charades” koja je otkupila prava na distribuciju “Ljeta”.

Posted by Charades on Thursday, April 12, 2018

Nakon pobeda u Lokarnu (za “Ogledalo”), Veneciji (Krug) i Berlinu (Taksi Teheran), Džafar Panahi se vraća u takmičarski program Kana filmom “Tri lica” o trima glumicama u različitim fazama svojih karijera: jedna je iz vremena prije revolucije koja je morala da prestane da glumi, jedna je popularna zvijezda današnjice a jedna je devojka koja sanja da upiše fakultet dramskih umjetnosti, piše Blic.rs.

Panahi je posljednji put bio u zvaničnoj selekciji kana 2003. sa filmom “Krvavo zlato”, u sporednom programu Izvjestan pogled, gdje je osvojio glavnu nagradu. Još nije poznato da li će Panahi, koji se takođe nalazi u kućnom pritvoru, moći da putuje u Francusku. Kada je bio pozvan kao član žirija, 2010, iranska vlada mu je u poslednjem trenutku zabranila izlazak iz zemlje.

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1754775114640623&id=1742311069220361

Od američkih autora u takmičarskom programu su Spajk Li sa “BlacKkKlansman” o afro-američkom policajcu iz Kolorada koji se ubacuje u Kju kluks klan i postaje šef lokalne podružnice i Dejvid Robert Mičel sa “Ispod srebrnog jezera” (Under The Silver Lake), o ekscentričnom policajcu (Endru Garfild) opsednutom ubistvom tajkuna i jednom otmicom, pričom koju su opisali kao mješavinu “Kineske četvrti” i “Bulevara zvijezda”.

Žan-Lik Godar, koji skoro sigurno neće prošetati Kroazetom iz ličnih razloga, donosi “Slikovnicu” (Le livre d'image / The Picture Book), kako se priča, još jedan eksperimentalni filmski esej koji se proteže na pet poglavlja i istražuje revolucionarne ideje. Njegova putovanja u apstraktna pripovjedanja uvijek skrenu u nekom nepoznatom pravcu tako da će i ovaj film najvjerovatnije u jednakoj mjeri i oduševiti i zbuniti filmofile.

“Srećni Lazar” (Lazzaro felice / My Bitter Land) je treće ostvarenje mlade italijanske rediteljke Aliče Rorvaher (“Corpo Celeste”, “Čuda”). Snimljen u centralnoj ruralnoj Italiji, film se fokusira na iskustva jednog muškarca, “skoro pa sveca”, koji putuje kroz vrijeme i živi na obroncima civilizacije.

Kinez Đija Džang-Ke predstaviće “Pepeo je najčistija bijela” (Jiang hu er nv / Ash Is Purest White), priču koja se dešava između 2001. i 2006. o mladoj igračici smještenoj u zatvor pošto je pucala iz pištolja da odbrani svog dečka gangstera. Kada izađe iz zatvora, pet godina kasnije, kreće da ga traži nadajući se novom početku.

Adaptaciju kratke priče Harukija Murakamija, “Barn Burning” objavljenoj u “Njujorkeru” (potom i u zbirci “Muškarci bez žena”, geopoetika, 2016) režirao je Južnokorejac Li Čeng-dong i nazvao je “Spaljivanje” (Beoning / Burning). Film se bavi trojicom junaka: nadničaru, bogatašu i ženi koja ih povezuje. Reditelj ju je opisao kao “priču o mladim ljudima u današnjem svijetu”.

Festival je prije nekoliko dana obavijestio da će na otvaranju biti prikazano ostvarenje “Svi znaju” iranskog reditelja Asgara Farhadija na španskom jeziku sa Penelope Kruz i Havijerom Bardemom, takođe u konkurenciji za Zlatnu palmu.

TAKMIČARSKI PROGRAM

“At War,” Stéphane Brizé

“Dogman,” Matteo Garrone

“The Picture Book,” Jean-Luc Godard

“Asako I & II,” Ryusuke Hamaguchi

“Sorry Angel,” Christophe Honoré

“Girls of the Sun,” Eva Husson

“Ash Is Purest White,” Jia Zhang-Ke

“Shoplifters,” Kore-Eda Hirokazu

“Capernaum,” Nadine Labaki

“Burning,” Lee Chang-Dong

“BlacKkKlasman,” Spike Lee

“Under the Silver Lake,” David Robert Mitchell

“Three Faces,” Jafar Panahi

“Cold War,” Pawel Pawlikowski

“Lazzaro Felice,” Alice Rohrwacher

“Yomeddine,” A.B Shawky

“Summer,” Kirill Serebrennikov

IZVJESTAN POGLED

“Border,” Ali Abbasi

“Sofia,” Meyem Benm’Barek

“Little Tickles,” Andréa Bescond & Eric Métayer

“Long Day’s Journey Into Night,” Bi Gan

“Manto,” Nandita Das

“Sextape,” Antoine Desrosières

“Girl,” Lukas Dhont

“Angel Face,” Vanessa Filho

“Euphoria,” Valeria Golino

“Friend,” Wanuri Kahiu

“My Favorite Fabric,” Gaya Jiji

“The Harvesters,” Etienne Kallos

“In My Room,” Ulrich Köhler

“The Angel,” Luis Ortega

“The Gentle Indifference of the World,” Adilkhan Yerzhanov

VAN KONKURENCIJE

“Solo: A Star Wars Story,” Ron Howard

“Le Grand Bain,” Gilles Lellouche

Najnovije vijesti Srpskainfo i na Viberu