Kandinski je bio pod velikim uticajem teozofskih ideja madam Blavatske i Rudolfa Štajnera, čija je učenja otkrio Mitrinoviću.
Mitrinović je sve više i više bio zagledan u sopstvenu duhovnost, shvativši da i sam može da prođe kao mistik s Balkana.
Ideje Blavatske privukle su Mitrinovića indijskoj filozofiji budizma, koji je tih godina počeo pomno da proučava, a Štajnerove opet u pravcu gnostičkih mislilaca srednjeg vijeka. Međutim, obojica su iskreno bili oduševljeni radovima ruskog sociologa Vladimira Solovjeva (1853-1900).
Solovjev je vidio univerzum kao živ organizam u kojem je moguće ostvariti harmoniju između čovjeka i Boga. Harmonični pojedinac u nebeskoj utopiji Solovjeva bio je svečovjek, vrhunska kvalitativno samoostvarena jedinka, preslikani Isus Hrist. Takav ozareni prosvijetljeni pojedinac bio je idealni prototip za čovjeka koji treba da živi i kreira svijet novog doba.
Solovjev je uticao i na njemačkog mislioca Erika Gutkinda, koji je 1910. napisao esencijalnu studiju “Sideralno rođenje”, o novom dobu svejedinstva. Gutkindova studija je bila kultna knjiga Kandinskog i Mitrinovića. Oni su u njoj pronašli osnove za stvaranje bliske buduće panevropske, velike i moćne unije, logosa planete i mozga koji bi trebalo da u budućnosti upravlja i kontroliše cijeli svijet. S Kandinskim je Mitrinović planirao da napravi specijalni almanah o budućnosti čovječanstva i umjetnosti, koji bi privukao najumnije ljude tog doba da u njemu učestvuju.
U jednom predavanju u Minhenu, početkom 1914. godine, među prvima je pozdravio pojavu apstraktnog slikarstva Vasilija Kandinskog, s kojim je, po uzoru na avangardni časopis “Der Sturm”, namjeravao da pokrene publikaciju “Osnove budućnosti” i da predloži parlament nacija, arijsku Evropu i savez evropskih država. Bio je to početak velike planetarne utopije duhovnog ujedinjenja rasa, crkava, naroda i kultura u novu civilizaciju svečovječanstva.
Poslije atentata na Ferdinanda i početka Velikog rata, planovi Mitrinovića su počeli da se mijenjaju. Trebalo je da spase živu glavu zbog bliskih veza s mladobosanskim asasinima i nije mu bilo sigurno da boravi u Njemačkoj. Stoga je, uz ličnu pomoć i podršku Gutkinda, otišao u Veliku Britaniju.
(Nastaviće se)
Raniji tekstovi
Mistik novog doba (1): Vizionar se rađa
Mistik novog doba (2): Rođeni lider
Mistik novog doba (3): Anarhista u “Mladoj Bosni”
Mistik novog doba (4): Ubistvo Ferdinanda
Najnovije vijesti Srpskainfo i na Viberu