Kultura

Tekst o Konstrakti uzdrmao region: Hrvati naveli sedam razloga zašto će Srbija biti na vrhu Evrovizije, a oni neće (FOTO)

Večeras će se održati prvo polufinalno veče Evrovizije u Torinu, a uzbuđenje fanova velikog muzičkog takmičenja sve više raste.

Tekst o Konstrakti uzdrmao region: Hrvati naveli sedam razloga zašto će Srbija biti na vrhu Evrovizije, a oni neće (FOTO)
FOTO: ANDREJ CUKIC/EPA

Srpska predstavnica, Ana Đurić Konstrakta, nastupiće u drugom polufinalu, koje će se održati 12. maja, dok će se susjedna Hrvatska predstaviti večeras.

Pred večerašnji nastup svoje predstavnice, hrvatski medij Index objavio je svoju analizu kojom je definisao sedam razloga zbog čega će srpska predstavnica biti u vrhu Evrope, a njihova Mina Dimšić neće.

Kako su naveli, razlozi su sljedeći: nacionalna euforija, interesovanje medija, društvene mreže, društvena angažovanost, autentičnost, vizuelno je zanimljiva i “zaboli je za Evroviziju”.

Ove stavke potanko je obrazložila autorka teksta, Marina Radoš, a njen tekst vam prenosimo u potpunosti:

FOTO: ANDREJ CUKIC/EPA
FOTO: ANDREJ CUKIC/EPA

Nijedan autor koji je sjeo za klavir i pomislio “Idem da napišem pjesmu koja će pobijediti na Evrosongu” nikad nije pobijedio na Evroviziji. Svake godine kada Hrvatska radio televizija mahne pobjedniku i pošalje ga na Evroviziju, i gledaoci i fanovi takimičenja jednostavno znaju da se ništa neće dogoditi. I ništa se ne dogodi.

HRT je u proteklih dvadeset godina pokušao sve – predstavnika su birali sami, pa je pobjednika birala publika, pevalo se na engleskom i hrvatskom, skidalo se, u pomoć su se zvali strani autori, odustajalo i vraćalo Evroviziji. I ništa se nije dogodilo.

Hrvatska u zadnjih 20 godina (pogotovo otkako je Huljić digao ruke od takmičenja) nije imala nijednu pjesmu na Dori koja je mogla da napravi nešto i učini da se dogodi spektakl na nivou Evrope.

Proteklih 67 godina smo svjedočili izvođačima i autorima koji su na Evrosong došli s receptom od prethodne godine, uvjereni da su pogodili prave sastojke za pobjedu. I nikad nisu pobijedili.

Čarolija Evrosonga, omražene parade kiča i neukusa koju mnogi nazivaju tek svjetskim prvenstvom za LGBTQ ekipu, baš je u tome što niko ne može da predvidi pobjednika. Kladionice govore puno, političke neprilike stvaraju prilike, ulažu se velika sredstva. Međutim, pobjednik se ne zna unaprijed i recepta za pobjedu jednostavno nema.

Pobjednik Evrosonga se pojavi i svima je jasno da je došao novi pobjednik, novi recept, nova osoba i nova priča za koju niko nije imao recept. Ove godine na scenu Evrosonga došla je srpska predstavnica Konstrakta.

Neću ići toliko daleko da predviđam pobjedu Srbiji, ali sam gotovo sigurna da će Konstrakta biti u vrhu Evrope. Recepta i dalje nema, ali postoje faktori koje pobjednik Evrosonga ispunjava, svaki na svoj način, godinu za godinom. Usudim se da kažem da ih Konstrakta ove godine ispunjava sve.

FOTO: OLIVER BUNIĆ/RAS SRBIJA
FOTO: OLIVER BUNIĆ/RAS SRBIJA

Ovo je sedam razloga zašto bi Konstrakta mogla završiti na vrhu Evrope.

Nacionalna euforija

Kada je 2007. godine Srbija za predstavnicu na Evrosongu izabrala Mariju Šerifović i njenu baladu “Molitva”, nastala je nacionalna euforija. O Mariji Šerifović te godine brujala je čitava zemlja i svi su znali – nešto će se dogoditi.

Nije bilo realne osnove za takva razmišljanja – imidž Srbije u Evropi bio je prilično loš, zemlja se te godine prvi put takmičila samostalno, bez Crne Gore, a godinu dana ranije pobijedio je žestoki hard rok sastav Lordi, koji je stotine autora bacio u zabludu da je došlo vrijeme žestoke muzike na Evrosongu i da će trend potrajati.

Šerifovićkin uspjeh bio je u vazduhu, iako je pjesma bila potpuno drugačija od prethodne pobjedničke. “Molitva” se puštala svuda, nije postojao Srbin koji nije znao ko ide na Evroviziju i nije postojala osoba koja pjesmu nije prepoznala na radiju.

Suludo je očekivati evropski uspjeh od pjesme koja ni u sopstvenoj zemlji ne postane hit. Koliko se hrvatskih evrovizijskih pjesama sjećate posljednjih deset godina? Jedne ili nijedne. Upravo tako.

Oko Konstrakte i njene pjesme “In Corpore Sano” vlada puno žešća euforija nego 2007. godine, a prelila se na čitav region. Srbija i dobar dio regiona obožavaju Konstraktu i njenu pjesmu, ne postoji osoba koja pjesmu ne može da prepozna na radiju i svi koji se na bilo koji način bave Evrovizijom ili je prate znaju – nešto će se dogoditi.

2. Interesovanje medija

Istina je da pobjednik Dore ili Beovizije svake godine privlači pažnju, ali ta pažnja u Hrvatskoj i Srbiji traje tri dana, barem što se medija tiče. Nakon prvobitnog razočaranja ili oduševljenja interesovanje naprosto splasne. Veliko interesovanje medija za predstavnika na Evrosongu ne može potrajati duže od nedjelju dana ako taj pobjednik nije materijal za pobjedu na Evrosongu.

To veliko interesovanje medija za Konstraktu u Srbiji i regionu konstantno traje više od dva mjeseca. Alternativna pjevačica (za koju veći dio evrovizijske publike prije takmičenja nije ni čuo) postala je mejnstrim. Konstrakta je u posljednja dva mjeseca razgovarala sa svim velikim medijima u Srbiji, Hrvatskoj i ostatku regiona ne zato što je neko imao obavezu da je pozove, nego zato što interesovanje nije padalo.

3. Društvene mreže

Konstrakta je viralna od dana kada je pobedila na srpskom takmičenju za pjesmu za Evroviziju.

Da “umjetnica mora biti zdrava”, pročitali su i oni koji Evrosong nikad u životu nisu pogledali. Fanovi Evrosonga koji su pojavom društvenih mreža došli na svoje (dobili hiljade sagovornika o svojoj iracionalnoj strasti) svake godine glasno i strasno obožavaju nekog od takmičara, a ove godine njihova muza je Konstrakta.

Konstrakta je u protekla dva mjeseca dobila hiljade mimova, dobila je stikere, dobila je bezbroj reakcija, dobila je bezbroj parodija i dobila je bezbroj heštegova. Takav tretman na društvenim mrežama ove godine nema ni Ukrajina, koja je apsolutni favorit na kladionicama. I ne, nije do algoritma.

Pročitajte još

Gotovo svaki aspekt Konstrakte je viralan – od njenog refrena preko metalnog lavora do pokreta na sceni koje izvodi gotovo potpuno mirna – sjedeći. Treba priznati da nije lako proslaviti metalni lavor i natjerati najvećeg proizvođača posuđa u regionu da u modu vrati metalne lavore koji su ostali zakopani duboko u sjećanju prosječnog Jugoslavena. I prodaju se kao ludi.

4. Društvena angažovanost

Ruku na srce, nijedan evrovizijski pobjednik nije promijenio svijet. Međutim, Evrosong je na scenu ispred vremena donosio važne društvene teme. Evrovizijska scena davala je prostor marginalnim grupama i bila woke prije wokea.

Na evrovizijskoj sceni transrodne osobe su pjevale još devedesetih, homoseksualci nigdje nisu bili toliko slobodni kao na toj sceni, na toj sceni su se odvijale političke provokacije, a na njoj je prošle godine Evropa kaznila Ujedinjeno Kraljevstvo za Brexit i njihovom predstavniku udijelila nula bodova.

Pjesma srpske umjetnice Konstrakte je slojevita, duhovita, beskrajno sarkastična i društveno angažovana. Konstrakta se u pjesmi, za koju je sama napisala tekst, bavi javnim zdravljem, opsesijom fizičkim izgledom, činjenicom da slobodni umetnici nemaju zdravstveno osiguranje i mentalnim zdravljem.

Ona u pjesmi, dugoj tri minuta, uspijeva da se bavi i religijom, generalno površnom brigom za zdrav život i mindsetom svakog prosječnog Balkanca koji za sve životne probleme kaže “Bože (daj) zdravlja” kao da uopšte nije involviran u sopstveni život i zdravlje.

5. Autentičnost

Konstrakta i njena pjesma drugačije su od svega što je ikad s tla bivše Jugoslavije otišlo na Evrosong. Ne zato što je umjetnica to htjela, nego zato što ona to u svojoj biti jeste. Konstrakta na evrovizijsku scenu donosi performans nalik na one koje radi Marina Abramović, ali puno lakše razumljiv i probavljiv.

Konstrakta se sjetila najjednostavnijih genijalnosti kojih se niko u istoriji Evrosonga nije sjetio – poput teksta na latinskom jeziku. Na evrovizijskoj sceni su se čuli svi evropski jezici, za Evroviziju su se jezici i izmišljali, ali latinskog jezika niko se nije setio, niti se usudio da se sjeti. Takva ideja je prije Konstrakte bila jednostavno suluda.

Gotovo svaki element njenog nastupa i njene pjesme potpuno je autentičan. Kad se učinilo da ništa novo ne može da se dogodi na sceni Evrosonga, dogodila se Konstrakta koja pere ruke, spominje Megan Markl i slezinu i u dramatičnom vrhuncu pjesme izmišlja nove latinske poslovice.

Fascinacija Konstraktom otišla je toliko daleko da su oko nje u posljednja dva mjeseca nastale i teorije zavjere. Masa traži pozadinu priče, dio publike nada se političkim promjenama na tlu Srbije, osporavaju je i hvale, a neki teoretičari zavjera njen performans pripisuju i uticaju samog Sotone. Teorije zavjere ne mogu nastati oko polubitnih pojava. Teorije zavjere nastaju oko pojava koje su društvu najzanimljivije.

6. Vizualno je zanimljiva

Konstrakta je vizualno zanimljivija od bilo kojeg takmičara ove godine, bilo da se govori o njenom fizičkom izgledu, bilo da se govori o tome kako izgleda njen nastup.

Izgleda potpuno drugačije od bilo koje izvođačice koja je u proteklih 15 godina predstavljala Srbiju i većinu zemalja Evrope. U svom izgledu Konstrakta kao estradna umjetnica nema nijedan element kiča ili turbofolka. Njeno lice je ove godine najupečatljivije.

Koncept tamnokose žene s crvenim ružem i bijelom uniformom koja pere ruke nasred evrovizijske scene jednostavno ne može ostati neprimjećen i potpuna je suprotnost šljokicama i vatrometu koje se decenijama drži simbolima Eurosonga.

Koncept koji na scenu donosi srpska pjevačica puno je više od obične evrovizijske tačke – to je umjetnost koju osjećaju i vide čak i oni koji ništa drugo osim Evrosonga u životu nisu vidjeli. Publika je željna umjetnosti kakvu nudi Konstrakta, ali niko prije nije znao da je upakuje kao ona.

7. Zaboli je za Evrosong

Svima je očito da ova žena nije provela karijeru razmišljajući o pobjedi na Evrosongu. Na njenu pjesmu nijedan hit ili hitić Evrosonga nije imao nikakav uticaj, kao što ništa što smo vidjeli na Evrosongu u proteklih 66 godina nije uticalo na njen scenski nastup.

Ona je svoja, originalna i autentična i na Evrosong ide s takvim stavom, neopterećena kičem i šljokicama i pritiskom da za klavirom mora da stvori evrovizijski hit.

Konstrakta je stvorila evrovizijski hit bez ijednog sastojka koji Hrvatska i ostatak Evrope stavljaju u svoje tačke posljednjih 66 godina i napravila originalnu pjesmu koja je umjetničko ostvarenje i vjerovatno najkvalitetnija audiovizualna tačka koja je ikad napustila tlo bivše Juge u napadu na Evropu.

Najnovije vijesti Srpskainfo i na Viberu