Sudbine

Mistik novog doba (7): Druženje sa Ivanom Meštrovićem

Svoju nacionalnu ideju ujedinjenog jugoslovenstva Dimitrije Mitrinović je vidio simbolično ostvarenu u plastici Ivana Meštrovića, hrvatskog vajara.

Ivan Meštrović
FOTO: WIKIPEDIA
Ivan Meštrović

On je u svom monumentalnom Vidovdanskom hramu, predstavljenom na Međunarodnoj umjetničkoj izložbi u Rimu u Paviljonu Kraljevine Srbije 1911. godine, a takođe i u “Albert holu” u Londonu 1915. godine, preneo u skulpturu srpsko junačko predanje i izrazio prigušeni balkanski kult zdravlja, čvrstine, snage i odlučnosti.

U tom Meštrovićevom zamahu bilo je mnogo tragova naglašenog titanizma njemačkog jugendstila, a u dinamici i pokretu vidljivih srodnosti s kinetičkim kultom italijanskih ranih futurista.

Mitrinović se u Italiji družio s vajarskim genijem. On je, izvanredno nadaren sposobnošću da spaja nespojivo i da povezuje protivrječnosti – kako to danas čine mladi postmodernisti koji ga ponovo otkrivaju, preko Meštrovića došao do izvora evropske umjetničke avangarde.

Napisao je pregršt ekspresionističkih pjesama u slobodnom stihu i, poslije plodnog boravka u Italiji, izradio prvi i jedini program srpskog futurizma (1913.) pod naslovom “Estetičke kontemplacije ili Odbrana razgrađenosti”.

U njemu je izložio neke avangardne ideje, koje nevjerovatno podsjećaju na modernu teoriju dekonstrukcije.

(Nastaviće se)

Raniji tekstovi:

Mistik novog doba (1): Vizionar se rađa

Mistik novog doba (2): Rođeni lider

Mistik novog doba (3): Anarhista u “Mladoj Bosni”

Mistik novog doba (4): Ubistvo Ferdinanda

Mistik novog doba (5): Mitrinović u Minhenu

Mistik novog doba (6): Odlazak u Gordi Albion

Najnovije vijesti Srpskainfo i na Viberu