Kultura

Rječnik balkanske mitologije (48): Čuma

U Srbiji je ime Čume skoro zaboravljeno, jer jako dugo nije bilo epidemije kuge.

kuga
FOTO: WIKIPEDIA

Čuma je mitsko biće koje je donosilo kugu. Kao i druga bića koja donose bolest nazivana je eufemistički kuma ili tetka.

Ona je zamišljana kao starica, ali isto i kao mlada žena u bijelom, sa zabrađenim licem. Uvijek je imala dugu, obično čupavu kosu, koju je stalno češljala. Veoma je pazila na svoju higijenu.

Često su joj ljudi pripremali kupku, kako bi je udobrovoljili i kako Čuma za uzvrat ne bi umorila nekog iz te kuće. Mogla se naljutiti na dom koji bi našla u neredu i pomoriti sve u njemu. Takođe, vjerovalo se da ne dira domove koji su čisti i uredni. Zato su ljudi kad bi se pojavila kuga čistili svoje domove. Da bi je odobrovoljili ljudi su joj spremali posude sa vodom i sapunom kako bi mogla da se tu umije.

Vjerovalo se da živi daleko, na kraju svijeta. Ovakvo vjerovanje je postojalo i kod mnogih drugih mitskih bića. Samo ponekad je Čuma dolazila u sela među ljude i morila ih. Naselila bi se u neku kuću i vjerovalo se da neće dirati žitelje kuće u koju se naselila.

Sa sobom je uvijek nosila posudu sa strelicama i knjigu u kojoj je pisalo koga treba da umori. Nije mogla umoriti nikog ko nije na spisku. Vjerovalo se da kad dođe u selo prvo proziva ljude, pa joj se nije trebalo odazvati. Slično vjerovanje postoji i kod drugih bića; na primjer, rusalke su isto dozivale prvo ljude koje žele da udave.

Strelicama bi gađala ljude i ko bi bio pogođen morao bi se razboljeti od kuge. Ukoliko bi joj neko ukrao posudu sa strelicama, ona bi izgubila svoju moć i ne bi mogla više nikog da umori. U nekim krajevima se vjerovalo da ljude mori tako što ih udari pod mišku.

Vjerovalo se da je neuništiva, ali i da je može ubiti crni pas ili vo. Od Čume se moglo zaštititi i provlačenjem kroz takozvanu čuminu košulju. Čumina košulja se pravila tako što devet baba, potpuno nagih, okrenutih prema vatri i bez svijeća, tajno opredu košulju. Golo tijelo je bilo uslov za pravilno izvršenje rituala. Golom tijelu se pripisivala izuzetna natprirodna moć, jer je oslobođeno svih neprirodnih veza i uopšte svega neprirodnog. Nag čovjek je bio u potpunom jedinstvu sa prirodom i prirodnim.

Zabilježen je slučaj da je 1837. godine, kada se u Jagodini pojavila kuga, knez Miloš naredio da se sačini čumina košulja. Kroz košulju se provukao knez Miloš sa svom porodicom i cijela vojska u kasarni.

Kako se Čuma može javiti i u životinjskom i u ljudskom obliku može se pretpostaviti da je ovo biće veoma staro, jer su kult životinja i predstave demona u životinjskom obliku stariji od predstava u ljudskom obliku. Predstave demona u ljudskom obliku su došle znatno kasnije.

(Nastaviće se)

Raniji tekstovi:

Rječnik balkanske mitologije (31): Morana

Rječnik balkanske mitologije (32): Sveti Đorđe

Rječnik balkanske mitologije (33): Sveti Jovan

Rječnik balkanske mitologije (34): Sveti Nikola

Rječnik balkanske mitologije (35): Vila

Rječnik balkanske mitologije (36): Drekavac

Rječnik balkanske mitologije (37): Zmija

Rječnik balkanske mitologije (38): Zmijska košuljica

Rječnik balkanske mitologije (39): Ljekovita svojstva zmije

Rječnik balkanske mitologije (40): Kult zmije

Rječnik balkanske mitologije (41): Zmaj

Rječnik balkanske mitologije (42): Talason

Rječnik balkanske mitologije (43): German

Rječnik balkanske mitologije (44): Rusalke

Rječnik balkanske mitologije (45): Božić Bata

Rječnik balkanske mitologije (46): Baba Roga

Rječnik balkanske mitologije (47): Ala

Najnovije vijesti Srpskainfo i na Viberu