Kolumne

Dvije Jelene iz Vukove riznice

Vuk Karadžić je zapisivao vrhunski zanimljive narodne pjesme, koje su panteon srpske popularne kulture, jer se u njima opisuju podvizi naših najvećih junaka kakav su Kraljević Marko, Mina od Kostura, relja Krilatica.

Vladimir Đurić Đura
FOTO: GORAN ŠURLAN/RAS SRBIJA

Međutim, dvije pesme u kojima se Marko sreće s famoznim Minom od Kostura imaju posebnu draž.

Mina, ili Minha od Kostura, bio je zapovjednik starog grada Kostura, Koštura ili Koštuna, koji se nalazi istočno od sela Dabrice, 12 km sjeverozapadno od Stoca u Hercegovini. Podignut je u ranom srednjem vijeku (možda već u VI vijeku) i jedan je od najstarijih hercegovačkih gradova. Imao je šest kula i opkop. Mina je, po istorijskim analizama, mogao biti Balša Balšić, zapovjednik Zete u periodu od 1330. do 1355. godine.

U pjesmi “Marko Kraljević i Hrelja Bošnjanin” govori se o nevjerovatnoj sudbini mlade čarobnice Jele, koja je sestra pomenutog Mine od Kostura. Ona se zaljubljuje u junaka Hrelju Bošnjanina, ili Relju Krilaticu, pa da bi se udala za njega pristaje da bude pokrštena. Istoričari smatraju da je to dokaz da je epski Mina bio musliman.

Međutim, kako je Minu na to mjesto postavio vojvoda Bosanski Herceg Stefan, prije bi se moglo reći da su Mina i njegova sestra Jela bili pagani. Jela se tako vješto služi travama i ljubavnom magijom da je svog ljubavnika Hrelju Bošnjanina pogodila otrovnom strijelom i paralizovala ga tako da su svi mislili da je mrtav. U pjesmi se pripovijeda kako je Jela, poslije “ubistva” Hrelje, svakog dana odlazila na grob svog dragog kako bi ga oživljavala i davala mu da jede i pije. Ovu tajnu umrtvljavanja ljubavnika poznavale su čarobnice raznih paganskih kultova, od tračanskog Demetrinog, preko druidskih keltskih posvećenica Vika, sve do prekookeanskih kargo kultova poput Vudua sa Haitija.

Kada u pjesmi čarobnicu Jelu uhvati Kraljević Marko, ona pristaje da postane hrišćanka i da se uda za Hrelju, obećavši Marku da će mrtvog junaka oživjeti. Naravno, Marko pristaje, te Jela uz pomoć magičnog bilja oživljava junaka i udaje se za njega.

Druga pjesma “Marko Kraljević i Mina od Kustura” govori o čudnom ljubavnom odnosu Marka, njegove supruge Jelene i Mine od Kostura. Pjesma govori o tome kako Marko odlazi u rat s Arapima, a na njegov dom udara Mina od Kostura sa svojom vojskom. Mina spaljuje Markovo imanje i odvodi lijepu Jelenu sa sobom u Kostur.

Poslije devet godina Marko se vraća iz ratova. Pošto čuje da je Jelena sa Minom, rješava da napravi neobičnu predstavu. Odlazi na Svetu Goru među monahe i uzima crne mantije za sebe i janjičare koje vodi sa sobom. Preobučen u kaluđera stiže u Kostur, gdje ga prima Mina. Kada sazna od kaluđera da je Marko poginuo u boju, Mina traži da ga istog momenta vjenča s Jelenom. Čekao je devet godina takvu vijest kako bi se konačno oženio. Marko, preobučen u kaluđera, ispuni Mininu želju, a kada mu gospodar Kostura pokaže sablju koja je pripadala Marku, junak uzme da je zagleda, počne da igra “sitno kaluđerski” i vještim potezom odrubljuje Mini glavu. Janjičari tada upadaju u grad, spaljuju ga, pa se Marko sa svojom nevjernom Jelenom vraća u svoj dom.

Istoričar Mavro Orbini pisao je u “Kraljevstvu Slovena” da je istorijski Marko Vukašinović držao drevni Kostur u Hercegovini pod svojom vlašću. Dok je bio odsutan njegova nevjerna žena Jelena otvorila je vrata grada Balši Balšiću i njegovim vojnicima. Marko je uz pomoć Turaka pokušao da vrati grad, ali ga je Balša uz pomoć brata Đurađa odbranio.

Mnogi istoričari smatraju da je Markova žena Jelena bila seksualno izopačena, te da je jedva čekala priliku da prevari svog muža. Kada je čula da je Marko imao avanturu s Teodorom, osvetila mu se tako što je pronašla utjehu u zagrljaju gospodara Zete, Skadra i Valone.

Dvije Jelene, vezane za pjesme o Mini od Kostura iz Vukove riznice, zaslužuju mnogo više pažnje zbog svojih zanimljivih sudbina.

Najnovije vijesti Srpskainfo i na Viberu