Magazin

Svi Srbi na Svetog Savu moraju IMATI PERECE NA TRPEZU: Narodni običaj koji je nastao još u srednjem vijeku i ima jaku simboliku

Sveti Sava je svetitelj o kom postoje mnoge priče, anegdote, vjerovanja i legende. Jedna od njih je da se urotio sa samim đavolom kako bismo danas imali svjež hljeb na stolu.

Svi Srbi na Svetog Savu moraju IMATI PERECE NA TRPEZU: Narodni običaj koji je nastao još u srednjem vijeku i ima jaku simboliku
FOTO: ARIJEVA KUHINJA/YOUTUBE/SCREENSHOT

27. januara proslavlja se Sveti Sava, narodski rečeno Savindan, najčešće kao školska slava.

Iako je uradio mnogo toga na prosvećivanju i liječenju stanovništva ovaj svetitelj zadužio je Srbe na još mnogo načina, od kojih su neki prerasli u pravu legendu. Pa je tako nastao i običaj da za ovog sveca jedemo perece.

Sveti Sava je za narod bio božanstvo koje putuje po srpskim zemljama, donosi red i blagostanje, uči narod kako se kopa, ore, kako se kresanjem dobija vatra, uči žene kako se kuva, mesi, tka, plete, pravi sir, uči kovače kovanju gvožđa, seljake gajenju loze i pravljenju vina. Ono na čemu posebno moramo da mu budemo zahvalni jeste to što nam je omogućio da što lakše meljemo žito.

Prema jednoj legendi, Sveti Sava je stupio u pakt sa đavolom kako bi se izborio da na svakom domaćinskom srpskom stolu bude hljeb kao obavezan dio obroka, prenosi Novosti Magazin.

Osim toga, u srpskoj tradiciji je usvojeno da se za Svetosavsku trpezu pripremaju perece. Evo zašto je to tako:

Pročitajte još

“U srednjem vijeku su perece najtešnije povezane s hrišćanskom simbolikom – od ruku sklopljenih u molitvi do tri prazna polja koje formira tijesto oblikovano u labav čvor, a koje predstavljaju Sveto trojstvo. Samo ime na nemačkom, „pretzl“, izvedeno je iz latinskog „bracellus“, za narukvicu, ili „bracchiola“, za male ruke, ručice”.

Ova vrsta peciva dominira nemačkom pekarskom tradicijom, a prema predanju, Srbi u Banatu usvojili su je kad su se na to područje, kojim je sve do 1944. dominiralo njemačko stanovništvo, doselili nakon pada srpske srednjovekovne države.

Predanje kaže da im je bilo zabranjeno da javno slave krsnu slavu, pa su posredovanjem pereca, koje su navodno odmenile slavski kolač, iako o tom procesu nema nikakvih sačuvanih istorijskih dokaza, našli način da tu tradiciju sačuvaju -ispričala je Tamara Ognjević istoričarka umetnosti.

Postoji vjerovanje i dokazi da perece potiču iz nemačke kunjinje, ali su usvojene kao dio naše tradicije

– Čini se, ipak, mnogo verovatnijim da im se dopala praksa nemačkog stanovništva da perecama daruju najmlađe za Uskrs, pa su je „pozajmili“ i povezali sa sopstvenim verovanjima i običajima. Dodatno je zanimljivo da se sa ovim običajem darivanja djece perecama za Svetog Savu, 27. januara, najčešće srećemo u tradiciji banatskih Srba, dok je u Bačkoj i Sremu gotovo nema, baš kao što je nema ni u drugim dijelovima Srbije, s ove strane Save i Dunava. Kada se ima u vidu da upravo Srbi tokom ustanka protiv Turaka u Banatu u 16. vijeku na svojim zastavama nose lik Svetog Save, te da su u znak odmazde upravo zbog ove bune spaljene svetiteljeve mošti na beogradskom Vračaru, onda priča o Svetom Savi i perecama dobija još jednu zanimljivu dimenziju. Kako god, praksa je lijepa, a živo dopunjavanje legendi o najslavnijem srpskom svetitelju samo pokazuje koliko je njegov duh prisutan u narodu iz kojeg je potekao – rekla je Tamara Ognević.

Najnovije vijesti Srpskainfo i na Viberu